V katastru obce Libiš na silnici I/9 došlo v pátek 21. října 2016 k vážné dopravní nehodě. Řidič osobního vozidla Honda Prelude, před kterým jelo jiné vozidlo, jež se chodci stojícímu uprostřed silnice na poslední chvíli vyhnulo, začal prudce brzdit. Střetu se sedmačtyřicetiletým mužem však již nedokázal zabránit. Sražený muž utrpěl velmi vážná zranění, s kterými byl letecky transportován do jedné z pražských nemocnic. Alkohol byl u řidiče na místě dechovou zkouškou vyloučen. Zda nebyl pod vlivem alkoholu zraněný muž, ukáže až nařízený rozbor krve.

Chodec měl na sobě tmavé oblečení. Přestože se pohyboval za snížené viditelnosti mimo obec, nebyl opatřen žádným reflexním prvkem, kterým by zvýšil svou viditelnost.

Od 20. února  2016 nabyla účinnost novela zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, která přinesla celou řadu změn. Jednou z nejdůležitějších změn je  povinnost chodců používat reflexní prvky.

 „Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.“

„Vidět a být viděn“ je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích. Za snížené viditelnosti platí dvojnásob. Viditelnost lze zvýšit vhodnou barvou oblečení a doplňky z fluorescenčních a reflexních materiálů, které zvyšují světelný kontrast vůči pozadí a prodlužují tak vzdálenost, na jakou může řidič chodce nebo cyklistu zaznamenat.

fluorescenční materiály

  • Zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, ve tmě však svou funkci ztrácejí.
  • Nejčastěji používanými barvami jsou jasně žlutá, zelená a oranžová.

reflexní materiály

  • Odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to až na vzdálenost kolem 200 metrů.
  • Výrazně zvyšují viditelnost za tmy a za snížené viditelnosti.

Řadou testů bylo prokázáno, že pohybuje-li se na pozemní komunikaci chodec v tmavém oblečení, je pro řidiče přijíždějícího vozidla viditelný na pouhých 18 metrů, v červeném oblečení na 24 metrů, ve žlutém na 37 metrů, v bílém je viditelný již na 55 metrů a je-li jeho oděv doplněn reflexním označením, vidí jej řidič na 200 metrů, což je dostatečná vzdálenost pro bezpečné manévrování. Reflexní materiál je tedy v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení a více než 10x větší vzdálenost než oblečení modré. Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič nejméně 31 metrů (1,5 sekundy) na to, aby si uvědomil nebezpečí a dopovídajícím způsobem zareagoval. Pouze s reflexními materiály mu chodci a cyklisté dají dostatek času!
Několik rad na závěr

  • Používejte reflexní a fluorescenční materiály a kombinujte je, abyste byli dobře vidět za světla i za tmy!
  • Reflexní předměty umístěte nejlépe na konci rukávů, blízko ke kolenům a do úrovně pasu (cyklisté také na přilbu a jízdní kolo).
  • Dětem pořiďte oblečení, školní brašny a doplňky opatřené reflexními a fluorescenčními bezpečnostními prvky.

Reflexní a fluorescenční předměty, nejrůznější přívěšky, nášivky, nažehlovačky, samolepky, pásky na ruku jsou snadno dostupné a vůbec ne drahé. Pořídíte je například v galanteriích nebo obchodech s jízdními koly. Objednat je lze i na internetu, nabízejí je nejrůznější firmy.

Mělničtí policisté upozorňují řidiče a všechny účastníky silničního provozu, aby dbali nejen na svoji bezpečnost, ale také na bezpečnost ostatních. Nespoléhejte na to, že Vám se to přece nemůže nikdy stát. Ti, co už se domů nevrátili, by jistě dnes jednali jinak. Šanci už však nemají.

Zdroj: Policie ČR